výstup č.1
19. 5. 2009
Příprava na vyučovací hodinu
Název tématu: Seznámení s počítačovou učebnou
Úvodní hodina
Předmět: Základy informatiky
Ročník: 2. ročník
Pomůcky: Řád počítačové učebny
Počítač, který využiji k popisu
Místo výuky: Počítačová učebna
Časová dotace: 45 minut
Očekávané výstupy a cíle:
Obecný cíl: Žáci se naučí, jak se chovat v počítačové učebně a seznámí se základními prvky
počítače, s jeho komponenty a naučí se základnímu využití.
Konkrétní cíle: Po skončení hodiny žák umí říct minimálně tři kritéria, jak se má u
počítače chovat.
Po skončení hodiny žák umí popsat základní komponenty počítače.
Po skončení hodiny žák umí zapnout a vypnout počítač.
Po skončení hodiny žák ovládá pohyby myší.
Po skončení hodiny se žák orientuje na klávesnici.
Kompetence:
Kompetence k učení – Žáci spolupracují s ostatními žáky, používají své poznámky.
Kompetence k řešení problémů - žáci jsou vedeni zadáváním úloh a projektů k tvořivému přístupu při jejich řešení.
Kompetence komunikativní - žáci se také učí pro komunikaci na dálku využívat vhodné technologie – některé práce odevzdávají prostřednictvím elektronické pošty - při komunikaci se učí dodržovat vžitá pravidla.
Kompetence sociální a personální - při práci jsou žáci vedeni ke kolegiální radě či pomoci, případně při projektech se učí pracovat v týmu, rozdělit a naplánovat si práci, hlídat časový harmonogram apod. Žák se učí hodnotit svoji práci i práci ostatních, při vzájemné komunikaci jsou žáci vedeni k ohleduplnosti a taktu, učí se chápat, že každý člověk je různě chápavý a zručný
Kompetence občanské - žáci jsou seznamování s vazbami na legislativu a obecné morální zákony (SW pirátství, autorský zákon, ochrana osobních údajů, bezpečnost, hesla .
Kompetence pracovní - žáci dodržují základní pravidla pro práci s výpočetní technikou
Vyučovací hodina:
Úvodní část 15 minut
Uvítám žáky v učebně a rozvedu s nimi diskuzi o tom, kde se nachází, jaký předmět se zde vyučuje, jak se jim tu líbí apod. Po jejich odpovědích uvedu znovu přesné údaje.,, Děti, nacházíme se v učebně informatiky, vyučují se zde Základy informatiky a další předměty, ke kterým lze využít přístroje, které tu máme k dispozici. Protože je to odborná učebna, platí zde určitá přísná pravidla.“ Nyní budu s žáky probírat Řád učebny, jak se mají k počítačům chovat (jídlo, pití, hrubá síla) apod.
Hlavní část 25 minut
V začátku této části hodiny zjistím pomocí brainstormingu, co si děti představují pod pojmem informatika, co děti vědí o počítači. Budu jim klást otázky. Např. Popište mi počítač (sestavu). K čemu slouží monitor? K čemu slouží klávesnice a myš? Co dalšího můžete k počítači připojit? Apod. Po diskuzi vysvětlím žákům pojmy, o kterých mluvili a které si zapíšeme do sešitů. Povím jim o programech, které mohou používat a o kterých se budeme také učit. Zmíním se i o internetu, ale podrobněji si o jeho výhodách i úskalích řekneme v některé z dalších hodin. Názorně si ukážeme, z jakých částí se skládá počítač, jak ho správně zapnout a vypnout, jak pracovat myší apod.
Závěrečná část 10 minut
V závěru si krátce zopakujeme, co jsme se dnes dozvěděli nového. Pochválím děti za spolupráci. Dám ji prostor pro jejich dotazy a zadám jim domácí úkol (nakreslit vysněnou počítačovou sestavu a popsat ji).
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář